۱۴۰۳.۰۷.۰۹

حسین گلیار گفت: محوریت «جایزه عکس سوره»، نوجوانی است و این موضوع در عین امیدآفرینی، فرصتی برای نمایش چالش‌ها و تهدیدهای پیش روی نوجوانان است. از این جهت ممکن است بتوانیم بخشی از آثار را برای هشدار و توجه مسئولان مرتبط به صورت ویژه و خصوصی ارائه دهیم.

سمیه دهقان زاده -خبرنگار، خانه عکاسان ایران در سی‌امین سالگرد تأسیس‌خود، «جایزه عکس سوره»  را برگزار می‌کند. 

«سوره» یک جایزه‌ای حمایتی (Grant) است که شامل تأمین هزینه تولید می‌شود. این جایزه، دربرگیرنده انجام یا تکمیل یک پروژه عکاسی با موضوع «نوجوانی» آن هم با مشورت و راهبری استاد راهنماست‌، اما کم و کیف آن فراتر این توضیح است،بنابراین با حسین  گلیار، دبیر این جایزه به گفت‌وگو نشستیم تا صفر تا صد «جایزه عکس سوره» را برایمان توضیح دهید.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

-  لطفا بفرمایید ضرورت برگزاری «جایزه عکس سوره» چیست و ایده آن چطور شکل گرفت؟

کودک و نوجوان همواره یکی از موضوعات مورد توجه خانه عکاسان ایران بوده است. خانه عکاسان ایران در سال‌های گذشته، شش دوره جشنواره بین‌المللی عکس کودک و نوجوان برگزار کرد که نتایج قابل توجهی از آن به‌دست آمد.

 با این‌حال بررسی جشنواره‌ها در سال‌های اخیر، ما را به این نتیجه رساند که برگزاری جشنواره‌ها اثربخشی خود را از دست داده و عمدتاً جنبۀ شناسایی و جمع‌آوری عکس‌ها پیرامون موضوع جشنواره را به خود گرفته است.

 از طرف دیگر، عکاسان با استعدادی هستند که به دلیل کمبود منابع مالی نمی‌توانند ایده‌های خود را عملی کنند. به همین دلیل خانه عکاسان ایران تصمیم گرفت تا با برگزاری این جایزه، اهداف حمایتی و تربیتی خود را دنبال کند؛ به این صورت که عکاسان برای تامین هزینۀ تولیدِ یک پروژۀ عکاسی با هم رقابت خواهند کرد و سپس طرح‌های خود را با مشورت و راهبری یک استاد راهنما اجرایی خواهند کرد. این فرصت هم به کشف، حمایت و توانمندسازی استعدادهای جوان و کمتر شناخته‌شده  عکاسی کمک می‌کند، هم به تولید هدفمند و هم‌راستا با اهداف خانه عکاسان ایران. 

-  در مورد نحوه اجرا و شرکت در این جایزه برایمان توضیح دهید.

برای شرکت در جایزۀ حمایتی عکس سوره، عکاسان باید مطابق با شرایط ذکر شده در فراخوان، کارنامک (رزومه)، یک طرح پیشنهادی (پروپوزال) در موضوع جایزه، برآورد هزینه‌های تولید و نمونه آثار خود را به دبیرخانه جایزه ارائه دهند.

 این طرح‌ها با توجه به سابقه، توانمندی و نمونه آثار شرکت‌کننده بررسی شده و هر کدام از اساتید راهنمای این جایزه؛ (آقایان فرهاد سلیمانی، علی‌اصغر داودآبادی فراهانی، کریم متقی، مجید ناگهی،مرتضی صدیقی‌فرد) یک طرح را در هر بخش انتخاب خواهند کرد تا در نهایت ۱۰ برگزیده این جایزه مشخص شوند.

 در گام بعد، برگزیدگان، باید طرح‌های پیشنهادی خود را با مشورت و راهبری استاد راهنمای خود عکاسی کرده و پروژه‌شان را تا ششم بهمن سال جاری به پایان برسانند. نمایشگاه این آثار نیز در فروردین سال آینده برگزار خواهد شد.

-  درباره جوایز دو بخش «جایزه عکس سوره»  برایمان توضیح دهید و اینکه به چند نفر تعلق می گیرد؟

این جایزه در دو بخش عکاسان جوان (۱۸ تا ۲۳ سال) و بخش بدون محدودیت سنی برگزار می‌شود و در هر بخش ۵ برگزیده خواهد داشت.

در بخش «عکاسان جوان» تا سقف ۲۰ میلیون تومان برای هر نفر و در بخش «بدون محدودیت سنی» تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای هر نفر تأمین هزینۀ تولید در نظر گرفته شده است تا برگزیدگان بتوانند طرح‌های پیشنهادی خود را با کمک و مشورت استاد راهنمایشان تولید کنند.

- اگر آماری از تعداد آثار و پروژه رسیده وجود دارد، بفرمایید.

فراخوان جایزه عکس سوره کمتر از یک هفته است که منتشر شده و با توجه تنوع اطلاعاتی که از شرکت‌کنندگان درخواست شده است، هنوز برای ارائه آمار زود است. 

-  سوال پایانی اینکه، آیا برنامه‌ای برای ارائه آثار جز در گالری خانه دارید و در این زمینه با شهرداری برای ارائه آثار در مکان‌های عمومی رایزنی خواهید داشت یا خیر؟

به طور کلی خانه عکاسان ایران از نمایش آثار و تولیدات خود در اماکن عمومی استقبال می‌کند و پیش از این نیز گفت‌گوهایی با سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شده است. 

در خصوص نمایش آثار این جایزه در سطح شهر تهران یا اماکن دیگر، باید منتظر آثار عکاسان برگزیده بمانیم و سپس بر اساس نتایج بدست آمده در این باره تصمیم‌گیری کنیم. 

ضمن آنکه «نوجوانی»، اگرچه موضوعی امیدآفرین است، همزمان فرصتی برای نمایش چالش‌ها و تهدیدهای پیش روی نوجوانان است. از این جهت ممکن است بتوانیم بخشی از آثار را برای هشدار و توجه مسئولان مرتبط به صورت ویژه و خصوصی ارائه دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha